Besökare

onsdag 19 november 2014

Nostalgi


Som 16-åring började jag efter jag gick ut grundskolan att jobba i skogen!
Då fick man en sådan motorsåg i händerna,den vägde ca 8 kg tankad!
Det var ett slit sommar såväl som vår,höst och vinter!
Tror inte många 16-åringar skulle göra det idag !!
Efter man huggit på förmiddan så skulle sen virket börja köras ut på eftermiddan!
Då var det bara att slunga sig in i denna skogsmaskin och köra på.
Det blev inga 8 timmars dagar precis,man tyckte det var kul o köra o tjäna pengar!
Maskinen var en Volvo BM "Stornalle"...

Efter nåt år så bytte vi upp oss till denna,Volvo BM 462,det blev en större skillnad!
Riktig hytt med värme,plant golv så då trivdes man bättre !!
Många timmar och en himla massa Kubikmeter timmer o massaved blev det!
Man hade 2 jobb ett tag i ungdomen,Bruket med 5-skift o sen Skogen!!
                                        Det var tider det kan man säga !!

Dock inga såna här "Bumlingar" denna såg jag häromdan när jag gick!
Den var säkert över 150 cm i diameter !!
 
Svårt att se riktigt på bild,men den var "Bautastor" kan man säga !!!
Ett stort jobb med sågen hade det säkert vart !!
 
 
 
 
Ha det gott alla vänner.....

8 kommentarer:

  1. Jag tror inte heller att många 16-åringar skulle orka det idag... Tror att vi har det lite för bra, ingen som orkar anstränga sig. Det är väl ok nu, men man undrar ju hur det ska gå i framtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja av de unga idag jobbar nog inte många på detta sätt!
      Tider förändras,både på gott och ont :-)

      Ha det gott...Kram

      Radera
  2. Det var annat förr!
    Jobbade skift på bruket och hjälpte far med stormfälld skog 1970!
    Höga rotvälvor så jag fick stå på en stege med motorsågen.
    När det började släppa så slängde jag sågen åt ena hållet och hoppade själv åt andra.
    Hade mor sett oss så hade det blivit omedelbart förbud!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nog mer vardag förr att många hade såna jobb!
      Idag är skogsnäringen helt annorlunda !!

      Ha det gott/Kram

      Radera
  3. Själv gick jag en kurs, direkt efter att jag fyllt 15 år, för att få köra motorsåg. Sedan lastade jag på två motorsågar, på min Cresent moped och körde iväg, med matsäck i ryggsäcken. Jag kunde vara ett par mil bort och helt ensam. Jag investerade direkt i hjälm, hörselskydd, skyddskläder och bra arbetsredskap. Så du spökar ut dig sa pappa. Varför sa inte mina föräldrar ifrån? det ju maximalt farligt.

    Jag hann med att slita ut tolv styck nya motorsågar, under mina nio år i skogen. Min första motorsåg en Partner C6 vägde 14 kg, nästa Partner R12 vägde 12 kg. Mot slutet hade jag Stihl som vägde runt 7 kg. Den håller till Matts och då håller den till alla, sa min motorsågsleverantör till sina kunder.

    När jag var anställd på Holmens Bruk, var jag tvåa på lönelistan, av 600 skogsarbetare som jobbade på 100 % accord. Den person som var etta, jobbade även söndagar, det gjorde inte jag.

    Traktorerna är jag välbekant med och bara sett till att de haft fullt med virke att köra ut. En traktorförare sa vid ett tillfälle, "På Torebrings skifte, står en trasig motorsåg på varje stubbe, så där törs man knappt köra".

    Tänk om jag hade kunnat spara min kropp från allt detta slit. Varje dag som jag vaknar, är jag glad över att jag lever. I skogen var jag en 1/100 dels sekund från att få en stor tall över mig vid ett tillfälle. Kram på dig gamle skogshuggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen dålig lista du har Matts på dina axlar!
      Då vet du verkligen vad hårt slitande jobb orsakar.
      Synd bara att många har fått slita ont i sina dar med
      skogsarbete,en del har klarat sig bättre än andra!
      Hoppas det inte satt alltför hårda spår i din kropp!

      En riktig VedKram på dig.....

      Radera
  4. Min pappa började jobba i skogen när han var 12år. Tänk vilka tider nu o då. Inte fick han ha någon motorsåg då :) har hört berättelser om när dom fick den första motorsågen. Det finns till o med en film som heter just "motorsågen " Den ska vi visa pappa :) Den där stocken var ingen liten sak heller :-)). Kram

    SvaraRadera